Анализ на някои аспекти от нагласите на учениците към техническото професионално обучение: емпирично проучване
DOI: 10.15547/PF.2025.011
Настоящата статия разглежда някои от нагласите на учениците към техническото професионално образование (ТПОО) в България, като поставя акцент върху факторите, влияещи върху тяхната мотивация, организационните форми на обучение, механизмите за оценяване и нивото на ангажираност на учащите. В контекста на недостиг на постоянни, систематични и национално представителни периодични изследвания, авторите анализират широкомащабна извадка от ученици (1042 дванадесетокласници в ТПОО). Въз основа на резултатите се подчертава значението на персонализираните образователни подходи и внедряването на иновации в учебните програми на ПОО, които формират основата на авторския модел STRONG, разработен в рамките на дисертационното изследване на един от съавторите. Проучването също така е насочено към идентифициране на ученически нагласи и перцепции за адекватността на обучението спрямо нуждите на пазара на труда и допълнителни възможности за развитието на талантливи ученици. Резултатите демонстрират категорични негативните нагласи, изразяващи се в ниска оценка на системата, както и необходимостта от значителни реформи в образователната структура на равнище професионално образование в България.