Обезценява ли се образованието в ерата на изкуствения интелект?
DOI: 10.15547/PF.2025.008
Настоящото изследване представя многоизмерен анализ на феномена „обезценяване на образованието“ в контекста на ускореното навлизане на изкуствения интелект (ИИ). Основната теза е, че ИИ не обезценява образованието сам по себе си, а действа като катализатор, който разкрива и задълбочава съществуващи предизвикателства, налагайки фундаментално преосмисляне на образователната парадигма. Изследването разглежда последователно икономическите аспекти, свързани с променящата се стойност на традиционните дипломи и анализира необходимостта от преход към компетентностно-базирано образование и нови модели за удостоверяване на умения. Проследяват се когнитивните и педагогическите трансформации, които ИИ предизвиква, като се акцентира върху нуждата от адаптиране на учебните програми и методи на преподаване. На по-дълбоко ниво се засягат философските въпроси за природата на знанието и ученето в ерата на ИИ, както и етичните и социални последици, включително рисковете от задълбочаване на неравенствата. В заключение, статията аргументира, че отговорът на тези предизвикателства изисква разработването на гъвкави и проактивни институционални стратегии, които да превърнат образованието в адекватен и устойчив процес в новата технологична реалност.