Методически насоки за разработване на индивидуална учебна програма за ученик със специални образователни потребности
DOI: 10.15547/PF.2025.007
Настоящата статия разглежда методически насоки за разработване на индивидуална учебна програма (ИУП) за ученици със специални образователни потребности. ИУП е един от използваните инструменти за осигуряване на приобщаващо и качествено образование, който отчита индивидуалните потребности, способности и интереси на учениците. Анализирани са теоретичните основи на ИУП, които подчертават значимостта на индивидуализацията, реалистичността на целите, партньорството и гъвкавостта в образователния процес. Представени са ключови принципи за създаване на ефективна ИУП, както и етапите и участниците в нейното разработване и изпълнение. Поставен е акцент върху предизвикателствата, които е възможно да възникнат в процеса на разработване и прилагане на ИУП и са предложени различни практически решения. Проучването насочва вниманието, че ИУП е съществен елемент от съвременната приобщаваща образователна система и съчетава теоретични и практически аспекти за постигане на активно участие и цялостно развитие на учениците със специални образователни потребности.