Методически насоки за разработване на индивидуална учебна програма за ученик със специални образователни потребности

Настоящата статия разглежда методически насоки за разработване на индивидуална учебна програма (ИУП) за ученици със специални образователни потребности. ИУП е един от използваните инструменти за осигуряване на приобщаващо и качествено образование, който отчита индивидуалните потребности, способности и интереси на учениците. Анализирани са теоретичните основи на ИУП, които подчертават значимостта на индивидуализацията, реалистичността на целите, партньорството и гъвкавостта в образователния процес. Представени са ключови принципи за създаване на ефективна ИУП, както и етапите и участниците в нейното разработване и изпълнение. Поставен е акцент върху предизвикателствата, които е възможно да възникнат в процеса на разработване и прилагане на ИУП и са предложени различни практически решения. Проучването насочва вниманието, че ИУП е съществен елемент от съвременната приобщаваща образователна система и съчетава теоретични и практически аспекти за постигане на активно участие и цялостно развитие на учениците със специални образователни потребности.