Образователна технология за формиране на здравно-екологични компетентности в обучението по „Човекът и природата“ 5.-6. клас

В статията е представен инвариант на дидактическа технология за формиране на система от знания, умения и ценностни отношения у учениците към околната среда и към здравето на човека. Ефективността на всяка технология в сферата на образованието зависи от избрания набор от „инструменти“ – подходи, организационни форми, методи, средства на обучение и от взаимовръзките между тях. Ето защо в работата е обоснован избора на компоненти на технологията, които да обезпечат нейното функциониране в обучението по „Човекът и природата“ 5. и 6. клас с оглед осъществяване на здравно и екологично образование. Целесъобразността на моделираната технология е потвърдена чрез педагогически експеримент. Във всеки от случаите на своето функциониране технологията осигурява възможност за едновременно разгръщане на инвариантност и на вариантност, което ѝ придава качества на относително стабилна и в същото време динамична, отворена система.