Репродуктивно ли е класовото неравенство при гимназиите в София? Изследване с данни от софийски гимназии

В настоящото изследване се разглежда социалната ефективност на елитаризираното средно образование в София. Акцентира се върху възпроизводството на класовото неравенство в контекста на социологията на образованието. Използвани са данни от българската образователна система за минималните балове, образувани като съвкупност от резултати на матурите в 7. клас, за всяко училище и успеха му на матурата по български език и литература в 12. клас, за да се изследва връзката между социално-икономическия произход на учениците и техните постижения. Резултатите показват, че минималният бал след 7. клас, преди 5 години, значително корелира с успеха на матурите, което подчертава неефективността на системата в преодоляването на класовите различия и образователни неравенства. Изследването предлага аналогично сравнение с образователните системи в Германия, Австрия и Франция, подчертавайки необходимостта от реформи в българския контекст.