Социална и личностна значимост на вечерните училища
DOI: 10.15547/PF.2025.001
Статията представя ключови аспекти на вечерните училища в Р България, които очертават тяхната специфика като институции за безплатно и системно образование на възрастни, които предлагат общообразователна, профилирана и професионална подготовка, за да осигурят възможност на възрастните за по-добра реализация на пазара на труда и кариерно развитие. Отделно внимание е отделено на значението им за социално-уязвимите групи от обществото и възможностите за равен достъп, адаптация и интеграция.
Социалната и личностната значимост на вечерните училища е анализирана чрез теоретичен обзор и в контекста на проведено в периода 2022 – 2024 година емпирично изследване сред три от четирите вечерни училища в страната. Чрез проучване ролята на вечерните училища за удовлетворяване на основни потребности и формиране на ценности се извеждат изводи за ключовата им роля върху мотивацията за учене при възрастните и формирането на чувство за смисъл, посока и цел, повишаване на усещането за Аз-ефективност.
Статията завършва с кратка рефлексия, направена от директора на 5. ВСУ „Пеньо Пенев“ в гр. София във връзка с участието му в кръгла маса - дискусия, посветена на политиките и практиките за обучение на възрастни в нашата страна и по-конкретно върху мисията на вечерните училища.
Социалната и личностната значимост на вечерните училища е анализирана чрез теоретичен обзор и в контекста на проведено в периода 2022 – 2024 година емпирично изследване сред три от четирите вечерни училища в страната. Чрез проучване ролята на вечерните училища за удовлетворяване на основни потребности и формиране на ценности се извеждат изводи за ключовата им роля върху мотивацията за учене при възрастните и формирането на чувство за смисъл, посока и цел, повишаване на усещането за Аз-ефективност.
Статията завършва с кратка рефлексия, направена от директора на 5. ВСУ „Пеньо Пенев“ в гр. София във връзка с участието му в кръгла маса - дискусия, посветена на политиките и практиките за обучение на възрастни в нашата страна и по-конкретно върху мисията на вечерните училища.