Ромските приказки – възможност за интеркултурна комуникация
DOI: 10.15547/PF.2018.021
Статията проучва проблема за изучаването на ромските приказки като възможност за интеркултурна комуникация. Усещането на ромските ученици при изучаването на художествени истории с герои роми в текстове е решаващо за тяхното самопознание, разбиране на морални стойности и издигане на достойнството им. С четенето на ромски приказки те успяват по-добре да разберат текста, който е свързан с техните традиции и характеристики, откриват собствената си идентичност в общия опит на образователните условия при интеркултурна комуникация.
От друга страна, учениците от неромски произход се срещат със странни герои, непознати за тях, обогатявайки представите им за света и за човек. Приказният ром, както и героите на други етноси и народи са преносители на универсални, общочовешки ценности. Те предават и спецификите на ромския характер, пробуждат читателското любопитство и провокират литературния интерес на учениците. Преподаването на художествения текст поставя ромските ученици в активна позиция и улеснява дискутирането на универсални стойности.
Статията представя педагогически експеримент с ученици от Ракитово, Стара Загора и с. Баня, Старозагорско, където ромските ученици не са малцинство, а мнозинство.
От друга страна, учениците от неромски произход се срещат със странни герои, непознати за тях, обогатявайки представите им за света и за човек. Приказният ром, както и героите на други етноси и народи са преносители на универсални, общочовешки ценности. Те предават и спецификите на ромския характер, пробуждат читателското любопитство и провокират литературния интерес на учениците. Преподаването на художествения текст поставя ромските ученици в активна позиция и улеснява дискутирането на универсални стойности.
Статията представя педагогически експеримент с ученици от Ракитово, Стара Загора и с. Баня, Старозагорско, където ромските ученици не са малцинство, а мнозинство.